ABRAHAMIC FAITH: ARE WE BROTHERS?
ABRAHAMIC FAITH: ARE WE
BROTHERS?
Sebelum
kita bercerita tentang agama-agama lain, pernah dengar berkaitan ABRAHAMIC
FAITH? Apa maksudnya? Agama ka? Ke kau sesat nazmi?
Eh,
nasihat saya, jangan menghukum tanpa dasar ilmu. Mari kita belajar sekali. Saya
tidaklah pakar atau mengetahui secara mendalam, tapi tak salah untuk kita
kongsikan, supaya kita tahu. Betul? Jom!
ABRAHAMIC FAITHS merupakan
istilah Bahasa Inggeris yang sering digunakan untuk menamakan dan
mengkelompokkan agama Yahudi, Kristian
dan juga Islam sebagai agama bersusurgalur daripada nabi
Ibrahim.
Menurut Jerald F.Dicks (2006) ketiga-tiga agama ini digelar Abrahamic Faiths kerana ketiga-tiga
agama tersebut bersusur galur daripada keturunan Nabi Ibrahim.
Menurut Valkenberg (2006), nama Abrahamic Faiths ini diambil berikutan susur galur kenabian
yang dipercayai oleh ketiga-tiga agama tersebut melalui metode historis mahupun
kitab suci masing-masing.
Perkataan
Abrahamic Faiths juga sering digunakan untuk menjadi terma dalam dialog yang
diadakan oleh tokoh-tokoh Ilmu Perbandingan Agama; seperti dialog di
antara Yahudi, Kristian dan Islam.
Nampak?
Jelas? Atau masih keliru?
Macamni,
bahasa mudahnya, pengistilahan Abrahamic Faith adalah merujuk kepada 3 agama
yang bersusur galurkan asal-usul Nabi Ibrahim (rujuk gambar di atas), dan
terkecuali agama-agama selain 3 di atas. Mudah bukan? Jom teruskan.
KRITERIA-KRITERIA UTAMA ABRAHAMIC
FAITH
Terdapat 3 yang utama, mungkin ada
pandangan lain yang boleh dikongsikan.
1.
Susurgalur Nabi Ibrahim.
·
Ciri yang pertama memperlihatkan bahawa ketiga-tiga agama besar
dunia ini berkongsi personaliti yang sama iaitu Nabi Ibrahim (Dicks 2006).
·
Ketiga-tiganya juga mempercayai kewujudan dan pengiktirafan Nabi
Ibrahim sebagai nabi dan rasul yang diutuskan kepada kaumnya dan persamaan ini
dilihat dari sudut nabi Ibrahim sebagai bapa kepada keturunan Bani Israel
dan Arab (Cohen 2010).
·
Persamaan hanya pada susur galur Nabi Ibrahim sahaja.
·
Bahkan perbezaan yang ketara di antara ketiga-tiganya nampak jelas
apabila sejarah dan konotasi cerita yang berbeza di dalam kitab
suci masing-masing.
·
Hal ini kerana agama Yahudi menyakini
bahawa Nabi Ibrahim sebagai bapa kepada bangsa Bani Israel yang bersusurgalur
daripada Isaac (Nabi Ishak).
·
Manakala agama Kristian juga menyakini bahawa mereka
juga berketurunan Nabi Ibrahim berdasarkan Romans 4:16 “Father all of us”.
·
Islam turut
menyakini bahawa Nabi Ibrahim membawa agama Hanif yang turut didokong dari
zaman Nabi Adam a.s sehingga Nabi Muhammad s.a.w. Islam menyakini bahawa
susurgalur tersebut dari Nabi Ismail dan ibunya berbangsa Arab merupakan
susurgalur yang terbentuk sehingga kepada Nabi Muhammad s.a.w.
·
Apatah lagi Islam tidak menolak kenabian nabi-nabi terdahulu dan
menyakini bahawa agama Yahudi dan Nasrani merupakan Islam yang benar iaitu
agama yang menyeru kepada pentauhidan Allah (sebelum penyelewengan).
2.
Monotheisme.
·
Mono diambil daripada perkataan Greek iaitu monos. Perkataan monos
bukan hanya bermaksud ‘tuhan yang satu’ bahkan ‘hanya satu-satunya’
(Valkenberg 2006: 60).
·
Istilah ini lazimnya digunakan oleh agama yang berfahaman monotisme
radikal. Rencamnya, monotisme bermaksud kepercayaan kepada tuhan
yang satu yang mencipta dan mentadbir alam.
·
Ketiga-tiga agama tersebut berkongsi konsep monotisme.
·
Walaupun konsep hanya mono, namun berbeza dengan falsafah dan
tuntutan agama masing-masing.
·
Menurut sarjana Barat, monotisme radikal lebih
menjurus kepada agama Yahudi dan Islam untuk mempertahankan
pemikiran dan pegangan politiesm iaitu pegangan banyak tuhan.
·
Menegaskan bahawa monotisme tunggal atau lebih dikenali sebagai
monotisme tertinggi lebih menjurus kepada agama Islam sahaja bersesuaian dengan
status keyakinan Islam sebagai agama tauhid.
3.
Semitik.
·
Istilah Semitik itu telah dinamakan oleh A.L Schoezler pada tahun
1781 di dalam J.G. Eichhorn’s Repertorium fuer Biblishe und morgenlaendische
Literatur (Lipinski 200: 21).
·
Semitik merupakan bahasa, tatacara hidup yang menjadi identiti
kepada masyarakat Shem.
·
Perkataan Sem adalah berasal daripada Shem yang terdapat di dalam
Bible dan beliau merupakan anak keturunan Nabi Noh (Genesis 6:10).
·
Bahasa pertuturan bangsa Shem yang merangkumi bahasa Arab, Aramaic,
Hebrew, Akkadian (Lipinski 2001), Ethiopic, Phoenician yang kini lebih
dikenali sebagai Afro-Asiatic telah dirujuk sebagai bahasa Semitik.
·
Ini telah meletakkan bahasa Semitik sebagai bahasa pertuturan dan
perantaraan komunikasi kepada agama Yahudi, Kristian dan Islam.
·
Abraham merupakan keturunan Noah yang bersusur galur kepada
Arphaxad iaitu anak kepada Shem (1 Chronicles 1:17) dan ini
bererti Abraham adalah seorang Semit.
·
Ini mengukuhkan lagi kedudukan agama-agama Nabi Ibrahim disebut dan
dikenali sebagai agama Semitik.
Ini mungkin sebagai mukaddimah kita
untuk mengenali agama-agama lain. Mungkin masih ada kekeliruan, kan? Takpa.
Kita buka ruang soalan kalau ada kekeliruan. Buka ruang juga seandai ada
pendapat dan penambahan
RUJUKAN:
Samsudin
Abdul Hamid, (2012). “Konsep Monoteisme dalam Aliran Saivisme: Analisis Menurut
Perspektif Islam”. Disertasi Sarjana Usuluddin.Jabatan Akidah dan Pemikiran
Islam, Akademi Pengajian Islam.Universiti Malaya.
Valkenberg,
P. (2006). Sharing TheLight On The Way To God: Muslim-Christian Dialogue and
Theology in The Context of Abrahamic Partnership. Amsterdem: Rodopi B.V.
Wyschogord,
M. (1995). Islam and Christianity in The Perspective of Judaism. Dalam
al-Faruqi, I.R. (Ed). Trialogue of The Abrahamic Faiths. United States: Amana
Publications.
Cohen,
A. M. (2010). The Monotheistic Religions: Judaism, Christianity and Islam.
United Stated of America: Mason Crest Publishers.
Dick,
J. F. (2006). Abrahamic Faiths:Titik Temu dan Titik Seteru Antara Islam,
Kristian dan Yahudi, Astuti S. I.(terj.),The Abrahamic Faiths: Judaism,
Christianity and Islam Similarities and Contrasts, PT Serambi Ilmu Semesta.
Pidnedoli,
C. S. (1995). The Catholic Church and The Jewish and Muslim Faiths: Trialogue
of The Three Abrahamic Faiths”. In al-Faruqi, I.R.(Ed.), Trialogue of The
Abrahamic Faiths. United Stated of America: Amana Publications.
(Sebahagian
besar nota ini adalah bersumberkan nota kelas saya iaitu kajian agama, Prof.
Madya Dr Khadijah, namun, saya tidak mengambil sepenuhnya, dan telah dipersetujui
oleh beliau. Kemudian memudahkan dengan bahasa yang senang difahami umum. Juga
tidak dinafikan rujukan luar sebagai tambahan. Wallahua’lam)
Comments
Post a Comment