Masjid USIA: Simbolik Ketoleransian Hubungan Islam-Kristian di Sabah
Sumber: http://as-syatibiyah.blogspot.com/p/sejarah-masjid-sda-bandar-kota-kinabalu.html
Sejarah dan latar
belakang Masjid USIA
Masjid Pertubuhan
Islam Seluruh Sabah (USIA) ataupun dahulunya dikenali sebagai Masjid Seventh Day
Adventist/Seventh-day Advetist (SDA) telah meninggalkan kesan sejarah yakni berasal
dari sebuah gereja kepada sebuah masjid. Penamaan semula masjid tersebut adalah
sejajar dengan fatwa yang dikeluarkan oleh Mufti Sabah Pertama, Almarhum Datuk
Haji Mohamad Haji Ahmad (1974-1977), berikutan penggunaan nama yang tidak
bersesuaian digunakan ke atas masjid tersebut. Sewaktu awal pembinaannya, ia merupakan
sebuah gereja yang dibina dan dibangunkan sekitar tahun 1930 di atas bukit
berhampiran Padang Merdeka Kota Kinabalu yang dipelopori oleh penganut Kristian
bermazhab SDA. Namun, pada tahun 1970-an telah dijual kepada USIA berharga
RM1.05 juta termasuk bangunan gereja dan tanah yang berkeluasan 0.56 hektar atas
persetujuan kedua pihak ketika itu. Manakala penyerahan kunci gereja pula dibuat
pada tahun 1974. Persetujuan pembelian tersebut telah dilaksanakan oleh Setiausaha
Kerajaan Negeri ketika itu, Tan Sri Abdul Hamid Egoh bersama paderi yang terlibat
semasa era pentadbiran Menteri Sabah Ketiga, juga sebagai Pengerusi Pertama
United Sabah Islamic Association/ Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA) iaitu
Tun Datu Mustapha bin Datu Harun. Pembelian tersebut merupakan inisiatif yang
diambil kerana ketika itu belum ada masjid yang dibina di sekitar bandar. Akan
tetapi, punca persetujuan rela daripada pihak gereja ketika itu tidak diketahui
secara mendalam.
Struktur binaan
masjid tersebut masih mengekalkan ciri sebuah bangunan gereja. Selain itu, abjad
SDA masih kekal tertera di menara bangunan berkenaan dibiarkan dan di antara
sebab masjid berkenaan pernah dikenali sebagai masjid SDA. Walaupun bangunan
asal masih tidak berubah, namun beberapa pengubahsuaian lain khususnya menambah
ruangan solat dibahagian belakang masjid dibuat bagi meningkatkan kapasiti
jemaah terutama untuk solat jumaat. Kedudukan masjid ini berdekatan pusat
bandaraya menjadikannya tumpuan penduduk di sekitarnya untuk menunaikan solat
jumaat, khususnya mereka yang berada di sekitar Bandaran Berjaya, Kampung air,
Jalan Gaya dan Asia City. Aktiviti masjid ini masih diimarahkan seperti
aktiviti kebiasaan masjid lain seperti kelas Muqadam, kelas mengaji dan kelas Bahasa
Arab. Di sebalik pensejarahan dan latar belakang Masjid USIA Kota Kinabalu
telah memberi kesan kepada penyebaran dan perkembangan Islam di sekitar daerah
ini.
Landskap sosial
masyarakat Islam dan Kristian di Kota Kinabalu, Sabah
Kota Kinabalu
merupakan ibu negeri Sabah yang menjadi pusat pentadbiran negeri ini. Populasi
penduduk bandaraya Kota Kinabalu juga sangat jelas dicatatkan sebagai daerah
yang paling ramai berbanding daerah-daerah lain yang terdapat di Sabah. Hal ini
juga disebabkan pemusatan Kota Kinabalu sebagai pusat pentadbiran utama Sabah, malahan
pemesatan proses urbanisasi menjadikan Kota Kinabalu sebagai sebuah bandar terbesar di Sabah
sehingga kini. Pemesatan ini membawa kepada penghijrahan masyarakat tempatan
untuk datang dan menetap sama ada faktor ekonomi, pendidikan, fasiliti dan
sebagainya. Oleh itu, hal ini telah membentuk percampuran masyarakat pelbagai daerah
datang dengan tujuan tersendiri seterusnya memperlihatkan pertembungan antara agama
dan etnik.
Pertembungan
masyarakat paling ketara ialah pertembungan antara dua agama dominan di Sabah
ketika itu, iaitu agama Islam dan Kristian. Dua agama ini kemudiannya memulakan
gerakan mengislamisasi dan mengkristianisasi masyarakat dalam memperluaskan
ajaran dan pengaruh masing-masing termasuklah di sekitar Kota Kinabalu.
Fenomena ini memberi kesan kepada kelompok etnik, sepertinya masyarakat Islam
terdiri dari etnik Bajau, Sulu, Melayu-Brunei, Kedayan, dan sebagainya.
Manakala, etnik-etnik yang menetap di kawasan pedalaman majoritinya masyarakat
Kristian yang terdiri daripada etnik Kadazandusun dan Murut serta subetnik
masing-masing. Ringkasnya, awal tahun 1900, gerakan Kristian membawa gerakan
kristianisasi penjajah sangat kuat sehingga mencapai kejayaan besar sewaktu di
bawah penjajahan Syarikat Berpiagam Borneo Utara Bristish (SBBUB). Namun,
pertubuhan gerakan Islam USIA sekitar tahun 1969an menjalankan gerakan pengislaman
secara besar-besaran yang bukan sahaja memberi kesan terhadap peningkatan
penganut lslam di Sabah, malahan usaha ini telah menjadikan Islam diiktiraf
sebagai agama rasmi di Sabah. Dengan itu, sewaktu penjajahan SBBUB, daerah Kota
Kinabalu awalnya didominasi oleh masyarakat Kristian, namun kekuatan daripada gerakan Islam secara mendadak
telah menandingi populasi Kristian, akan tetapi tidak dinafikan pengaruh agama
Kristian masih kuat disebabkan kesan penjajahan tersebut. Hasil dari gerakan
ini, secara tidak langsung pertembungan dua agama ini telah mendasari hubungan bersepadu antara
masyarakat Islam dan Kristian di daerah ini.
Kronologi ini
membuktikan hubungan Islam dan Kristian sudah lama dibina sebagai sebuah
masyarakat beragama yang mendominasi di
daerah ini. Meski pun Kota kinabalu hari ini didominasi oleh masyarakat Islam,
namun sosio agama Islam-Kristian dari dulu sehingga kini masih kekal berdamai.
Misalnya, persetujuan pembelian Masjid USIA secara rela daripada pihak gereja
Kristian SDA kepada pihak USIA tanpa kekerasan. Fenomena bersejarah ini
direkodkan betapa persefahaman antara dua pihak tersebut bersetuju secara
damai. Seterusnya, institusi keagamaan seperti pembinaan gereja mahupun
pembinaan sekolah mubaligh di sekitar Kota Kinabalu juga didirikan secara damai
tanpa mencetus provokasi dan bantahan. Iklan-iklan dan propaganda Kristian yang
ditampalkan didinding-dinding bangunan mahupun dipamerkan papan iklan (billboard)
di tepi-tepi jalan di sekitar daerah ini juga terpamer secara damai. Bukti-bukti jelas ‘secara damai’ memperlihatkan
ketoleransian cukup sinonim di Kota
Kinabalu, malahan juga di sekitar daerah-daerah Sabah yang lain.
Realiti kebersamaan
ini menunjukkan kesepaduan masyarakat beragama yang telah terjalin sekian lama.
Namun, tidak mengurangkan walau sedikit jurang kemasyarakatan antara agama ini
berdasarkan tidak wujud provokasi mahupun bantahan dibuat secara besar-besaran
yang berlaku di daerah ini. Hubungan harmoni dalam kalangan masyarakat Islam
dan Kristian di daerah ini sama sahaja sebagaimana hubungan masyarakat Islam
dan Kristian di daerah Sabah yang lain. Cumanya, di sini penulis ingin menyoroti
landskap sosial masyarakat Kota Kinabalu sehingga fenomena secara damai mendasari
ketoleransian masyarakat.
Keharmonian
bukti ketoleransian masyarakat beragama di Sabah
Toleransi cukup
sinonim di Sabah. Berdasarkan data-data perolehan penulis sebelumnya
mencatatkan rekod bahawa ketoleransian yang tertinggi adalah di negeri Sabah.
Kita lihat sahaja suasana di sekitar negeri ini, pembudayaan toleransi terlihat
jelas bilamana kelangsungan hidup bersama secara aman (peaceful co-existence)
ditonjolkan sebagaimana fenomena-fenomena yang direkodkan dalam keratan akhbar,
kajian-kajian lepas mahupun
pengalaman-pengalaman masyarakat setempat sendiri. Bukan itu sahaja, kekuatan
keserumpunan juga menjadi punca sikap
bekerjasama dan sifat terbuka dalam kalangan masyarakat meskipun berbeza agama. Hal ini bermaksud,
kesepaduan masyarakat bukan sahaja dilihat dari aspek ‘seagama’ masyarakat,
namun ia juga dilihat ‘sedarah’ dan ‘seetnik’ sama ada dalam kalangan ahli keluarga
atau dalam kalangan komuniti etnik masing-masing. Misalnya, keharmonian percampuran
dalam kalangan ahli keluarga beza agama (mixed-faith family) antara
Mualaf dan keluarga asalnya yang banyak berlaku di sekitar Sabah, namun
hubungan kekeluargaan masih dikekalkan berdasarkan pertalian darah. Tambahan
pula, budaya keserumpunan juga terlihat jelas apabila kesetiaan terhadap etnik
masing-masing memberi kesan kepada saling memahami dan menghormati sesama
mereka. Fenomena sebegini menjadi dasar ke atas percampuran rentas agama seakan
menjadi kebiasaan masyarakat seolah ‘tidak ada apa-apa’ yang berlaku dalam
kalangan mereka. Secara tidak langsung, saling memahami dan menghormati menjadi
cerminan kepada masyarakat luar terhadap harmonisasi hubungan yang dibina bermula
dari akar umbi lagi.
Seterusnya, bukti
toleransi ini juga dapat dilihat melalui percampuran yang melibatkan
perkahwinan campur agama (interfaith marriage), penukaran yang
melibatkan pemelukan agama Islam secara tidak langsung meningkatkan populasi
Mualaf dan keluarga beza agama di Sabah. Hal ini juga dapat dibuktikan melalui peningkatan
jumlah golongan Mualaf negeri Sabah yang dicatatkan paling tinggi berbanding negeri-negeri
lain. Peningkatan ini membuktikan bahawa penerimaan berlapang dada masyarakat
terhadap perubahan yang berlaku meski dalam ahli keluarga sendiri secara tidak
langsung memberi kesan kepada hubungan sosial masyarakat beragama. Perbezaan
yang dialami masyarakat beragama di Sabah bukan menjadikan isu serius untuk
dipertikaikan. Oleh yang demikian, penerimaan
masyarakat ‘secara damai’ membawa kepada toleransi keharmonian antara masyarakat
beragama di Sabah.
Kesimpulannya,
hubungan masyarakat beragama di Sabah disemai melalui kerjasama berlapang dada,
diterap bermula daripada hubungan akar umbi setia keluarga dan etnik, akhirnya
membentuk kesepaduan antara masyarakat. Masjid USIA pula menjadi simbolik
pensejarahan hubungan Islam-Kristian yang meninggalkan kesan berpanjangan
khusus di daerah Kota Kinabalu Sabah. Bangunan ini dijadikan contoh penulis
bahawa penyelesaian ‘secara damai’ kepada setiap punca permasalahan merupakan
proses harmonisasi dalam membentuk masyarakat yang pelbagai untuk bersatu.
Rujukan:
Suraya et. al., Fenomena Agama
di Pedalaman Sabah, Sejarah: Journal of the
Department of History, v. 28, n. 2, 2019.
Mohd Nur Hidayat
Hasbollah Hajimin et. al., Migrasi Mandur Sharif dan Peranannya dalam
Penyebaran Islam terhadap Penduduk Pedalaman Sabah, Prosiding Nadwah Ulama
Nusantara (NUN) VIII: Sinergi Ulama dalam Pemerkasaan Ummah, 2018.
Jabatan Perangkaan
Malaysia.
Mohd Izham Unnip Abdullah, Masjid USIA Kota Kinabalu bukti sejarah
keharmonian beragama, laman sesawang Berita Harian, 2018,
https://www.bharian.com.my/rencana/agama/2018/10/490454/masjid-usia-kota-kinabalu-bukti-sejarah-keharmonian-beragama,
dicapai 3 Januari 2020.
Notes:
1.
This
article is not fully academic writing, it is just a writer’s spare time.
2.
This
writing is based on previous studies, observation and writing in the newspaper.
3.
All the
comments and discussions given will be prioritized for future improvement.
Comments
Post a Comment